epubcatalog logo

חיפוש  -  הנקראים ביותר  -  הנמכרים ביותר  -  פרסום בקטלוג

פרנקנשטיין בבגדאד

פרנקנשטיין בבגדאד

אחמד סעדאווי / תרגום מערבית: ברוריה הורביץ

כנרת

ת. כניסה לקטלוג: 01-06-2017

ת. עדכון אחרון: 17-05-2017

להשיג בחנויות הבאות:

השנה היא 2005, ובעיראק שלאחר הפלת סדאם חוסיין משתוללת מלחמת הכול בכול. התקפות דמים, רציחות וחטיפות לאור יום הן דבר שבשגרה. האדי, סוחר רהיטים ישנים המתגורר בבית יהודי נטוש בשכונת בּתאוין בבגדאד, מבקש לחלוק כבוד אחרון להרוגי הפיגועים ומרכיב מאיבריהם יצור אנושי — "מה־שמו". אולם אז הדמות מתעוררת לחיים ויוצאת לנקום באחראים למותם של קורבנות החינם. 
המצב מסתבך כשמתברר שאיבריו של פרנקנשטיין הבגדאדי נושרים בזה אחר זה אחרי כל מעשה נקם. כדי להמשיך במסע הענישה הוא זקוק ל"חלקי חילוף" ומוצא את עצמו הורג חפים מפשע במעגל הרג בלתי פוסק שמזין את עצמו. בשלב כלשהו מתגלה לרשויות דבר קיומו של גיבור־העל ומתפתח אחריו מרדף גלוי שנועד לחסלו, עד הסוף המפתיע. 
בסגנון ישיר, לפרקים מקברי, אחמד סעדאווי מתאר את המציאות הסוריאליסטית במולדתו, מקום שלא שורר בו הצדק של החוק או השמים, אלא זה של הרחוב. אך לצד האכזריות, הטרגדיה והייאוש ישנן גם אופטימיות, חברוּת ואנושיות. פרנקנשטיין בבגדאד הוא משל רב־עוצמה על השיגעון וחוסר התוחלת שבטרור ובמלחמה, על יחסיות המוּסר ועל מדינה בעלת היסטוריה מפוארת שנקרעה לגזרים ומשתקמת לאיטה, גם אם דרכה אל הביטחון והיציבות עדיין ארוכה. 

אחמד סעדאווי, יליד 1973, הוא סופר, משורר, תסריטאי ויוצר סרטים תיעודיים המתגורר בבגדאד. סעדאווי, שנמנה עם הקולות הספרותיים הצעירים הבולטים במדינתו, עסק בעיתונות בכלי תקשורת שונים, ובין השאר היה כתב הבי־בי־סי בבירת עיראק בשנים 2007-2005. עד כה פירסם ארבעה קובצי שירה וארבעה רומנים. ב־2010 נבחר לפרויקט היוקרתי
"ביירות 39", אנתולוגיה של הכותבים הערבים הטובים והמבטיחים ביותר שגילם נמוך מ־40.
פרנקנשטיין בבגדאד זיכה את סעדאווי בפרס הבינלאומי לספרות ערבית ("הבוּקר הערבי") לשנת 2014. הספר תורגם לצרפתית, איטלקית, פרסית וספרדית, ועתיד לראות אור גם באנגלית ובשפות נוספות.
"איש אינו יכול לטעון כיום שהוא לא תרם, כך או אחרת, להנצחת האווירה האלימה. כעיראקים, אם יש לקח שאנו יכולים ללמוד, הרי הוא להכיר בעובדה שאיננו קורבנות בלבד... במלחמה ובאלימות כזאת אף אחד איננו חף מפשע."
אחמד סעדאווי

על פרנקנשטיין בבגדאד
"מסוּפר היטב בכמה רבדים ומכמה נקודות מבט... תוספת חשובה לספרות הערבית המודרנית.
מנימוקי השופטים בוועדת הפרס הבינלאומי לספרות ערבית לשנת 2014
"אלגוריה נוקבת טורדת מנוחה על אלימות בין־עדתית." הניו יורק טיימס
"סיפור פנטסטי במלוא מובן המילה."
לה פיגארו
"אחמד סעדאווי משלב בעדינות ובחן בין הסיפור לבין המשל הריאליסטי... החיים הססגוניים בשכונת בתאוין מזכירים מאוד את אלה שתיאר להפליא נגיב מחפוז המצרי."
לה מונד דיפלומטיק