epubcatalog logo

חיפוש  -  הנקראים ביותר  -  הנמכרים ביותר  -  פרסום בקטלוג

הרהורים על ספרות ורפואה - דילמות ביחסי רופא-חולה על מגפות בספרות ועל הקורונה

הרהורים על ספרות ורפואה - דילמות ביחסי רופא-חולה על מגפות בספרות ועל הקורונה

דר לימור שריר

ePublish הוצאת ספרים

ת. כניסה לקטלוג: 17-01-2023

ת. עדכון אחרון: 04-01-2023

להשיג בחנויות הבאות:

ז'אנר: עיון

ספר הגות זה על שבעת כרכיו, מהווה מאגר אנציקלופדי של ידע ומחקר המציג את הזיקה שבין ספרות ורפואה מנקודת מבטה הייחודית של המחברת, רופאה וסופרת. הספר נכתב בעקבות קורס ספרות ורפואה, שאותו יזמה ותכננה בשנת 2010 ושאותו היא מלמדת בפקולטה לרפואה שבאוניברסיטת תל-אביב.
הספר מציג היבטים רפואיים- מדעיים ואתיים משולבים קטעים פואטיים וסוקר השתקפויות של נושאים אלו בעולם העתיק, בקורפוס ההיפוקרטי, בכתבי גלנוס , כמו גם בימי הביניים, בתקופתם של אבן סינא והרמב"ם לו מוקדש הכרך החמישי. כמו כן נסקרת התפתחותם בתרבות היהודית והעברית ובחוקי המדינה תוך התייחסות לאתיקה רפואית. בהיבט הרפואי- מדעי כוללת המחברת בספר סקירות היסטוריות של מחלות שהשפיעו על עולם הספרות וניסיונות לבאר את פשרן בראי התקופה, לצד ניתוח אספקטים רפואיים וביוטכנולוגים חדשניים. בספר נמנים גם שער נרחב העוסק בפסיכיאטריה ושער העוסק ברופאים במלחמת העולם השנייה.
הכרך השישי עוסק ברפואה החדשה ודמותו של הרופא בעידן המידע והביוטכנולוגיה.
הכרך הנוכחי, השביעי בסדרה, מתמקד במגפות בספרות ובהקשרן הרפואי. חלק נכבד מוקדש לסקירה מדעית של פנדמיית הקורונה. החל מהתגייסות המדע ללימוד מאפייני המחלה, לטיפול הרפואי, לפיתוח חיסונים ולהאצת השימוש בביוטכנולוגיה, דרך התארגנות מערכות הרפואה הציבורית והממשל, וכלה בהשלכות אתיות-חברתיות.
גישתה הרב ממדית של המחברת ביחס לדמותו של הרופא ולדילמות שביחסי רופא-חולה נדונים תוך התייחסות לטקסטים הבולטים בסצנת הספרות המקומית והעולמית.
הספר מתייחס גם להרצאות של אנשי רוח, רופאים וחוקרים שנטלו חלק בקורס. צילומי ההרצאות מופיעים באינטרנט.
סדרת הספרים זיכתה את המחברת בפרס איינהורן לחקר ספרות ורפואה לשנת 2021.
מתוך דבריו של פרופ' שלמה גיורא שוהם:
"ד"ר לימור שרייבמן-שריר, רופאה וסופרת, מיטיבה לגייס עבורכם את אונה במיטבה כשהיא מביאה לידיכם את משמעות מקצוע הרפואה מחד, באיור מספר רב של יצירות ספרותיות ודיונים היסטוריים ומאידך, בהתעמקות במחקרים מדעיים -חדשניים.
אין ספק שספר זה יהווה כיוון דרך למחשבה כיצד למצוא משמעות לעיסוק במקצוע הרפואה, גם בעתות קשות ועל סף ייאוש. יש בספר זה הארה הומניסטית ופילוסופית על אודות משמעות החיים ועל הצורך של הרופא להיות אידיאליסט ואידיאולוג, כי הרי בבסיס מקצוע הרפואה מצויות השאלות האתיות, והרופא כאיש מוסר, ימצא הרבה כיווני דרך והכוונות מאירות עיניים בספר מחונן, מבריק ובהיר זה".

הספר ראה אור בהוצאת הפקולטה לרפואה של אוניברסיטת תל-אביב